سفارش تبلیغ
صبا ویژن


چاره و وسواس - راه حق


درباره نویسنده
چاره و وسواس - راه حق
سائل
بسم الله الرحمن الرحیم با مدد خداوندو اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام این وبلاگ را ؛راه اندازی کردم تا شاید بتواند عقیده ای را تقویت نمابد. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر یاعلی
تماس با نویسنده


عناوین وبلاگ
کلام اول
مقدمه
فرق بین شیطان وابلیس
وجه تسمیه و نامگذاری ابلیس
معرفی شیطان در قرآن
سر طرد و رجم شیطان
درس و عبرت
حدود اقتدار وامکانات شیطان
شیطان در کالبد آدم
ترس ابلیس
آشنایی با شگردهای شیطان
یاد دادن لواط
یاد دادن مساحقه
ساختن خمر وشراب مسکر و خوردن آنها
قمار دست آورد شیطان
وعده فقر
تصرف در امور و تغییر در خلقت
وعده های دروغین
القاء عدوات و دشمنی
یکی از اقدامات مهم وخطرناک شیطان
تفرقه و اختلاف
احاطه بنی آدم ومحاصره او
کیفیت تسلط شیطان
عملکرو و شگردشیطان
چاره و وسواس
امانی(وعده و عید )
مصائد و شبّاک
رصد
مقنصه
انساء
حبائل
زینت دادن اعمال مردم در نزد ایشان
طریقه مقابله با شیطان
اشاره به چند خصلت که به ابلیس داده شده
قرآن ، احراز و ادعیه مجرّب (برای دوری شیطان)
حب الدنیا و شیطان
معرفی ابلیس به زبان خود
دعای مهم و آموزنده
محل سکونت ابلیس وشیاطین
آهن زینت شیاطین و جن
اینگونه شیطان بیچاره میشود
فریاد ابلیس
ابزار و سلاح شیطان
توضیح و تشریح
افراط در حب النساء و شیطان
خصایص شیطان و نشانهای فرزند زنا زاده
ماجرای انبیاء و ابلیس
حضرت نوح علیه السلام و ابلیس
حضرت ابراهیم علیه السلام و ابلیس
حضرت عیسی علیه السلام و ابلیس
زمین قم و ابلیس
خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله وسلم و ابلیس
ماجرای امیر المومنین علیه السلام و ابلیس
حب مولا علی علیه السلام و ابلیس
حکایت ابیض (از طرف ابلیس) و ذی الکفل
یاصاحب الزمان
حزن یا القاآت شیطانی ؟!
احادیثی از حزن مطلوب
حزن نامطلوب
منشا حزن وغم در احادیث اهل بیت علیهم السلام
علت حزن وغم مومنین
شیطان و اشخاص ظلمانی
حکایتی عجیب از شیطان
ابلیس و عاشورا


لینک دوستان
دوست ندارمت دگر چه ایهام لطیفی است
ایلیا
وبلاگ تولی وتبری
حسینه اهلبیت
دختران با حجاب
سایت پخش شیعه
سایت روز وصال
مرکزجهانی اطلاع رسانی آل بیت
سایت خبری سلام شیعه
انوار
جهان ارتباطات
::::::پاتوق بچه مثبت ها::::::
مسلمان ایرانی
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

لوگوی وبلاگ
چاره و وسواس - راه حق


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :266164
بازدید امروز : 11
 RSS 

 

حدیث بسیار ارزشمند مولی امیرالمؤمنین(ع)  علیه السلام به جناب کمیل بن زیاد، که بخشی از آنرا بیان کردیم لازم هست که بتمامه، مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با تأمل و درایة در فرازهای عالی آن، بهره کاملی از آن ببرید. لذا به متن و ترجمه این حدیث می پردازیم:

            قال امیرالمؤمنینu  یا کمیل اذا وسوس السیطان فی صدرک فقل اعوذ بالله القوی من الشیطان الغوی واعوذ بمحمد الرضی من شر ما قدر و قضی و اعوذ باله الناس من شر الجنّه و الناس اجمعین وصلی الله علی محمد و آله و سلّم تکفی مؤنة ابلیس و الشیاطین معه ولو انهم کلهم ابالسه مثله.

            یا کمیل ان لهم خدعاً و شقاشق و زخارف و وساوس و خَیْلاء علی کل احد قدر منزلته فی الطاعة و المعصیة فبحسب ذلک یستولون علیه بالغلبه.

            یا کمیل لا عدوّ اعدی منهم و لا ضارٌّ اَضَرُّ بک منهم امنیتهم ان تکون معهم غداً اذا جثوا فی العذاب لا یفتر عنهم بشره و لا یقصر عنهم خالدین فیها ابداً یا کمیل انهم یخدعوک بانفسهم فاذا لم تجبهم مکروا بک و بنفسک بتحسینهم الیک شهواتک و اعطائک امانیک و ارادتک و یسوّلون لک و ینسونک و ینهونک و یأمرونک و یحسنون ظنّک بالله عزّوجل حتی ترجوه فتغتر بذلک فتعصیه و جزاء العاصی لظی.

            یا کمیل احفظ قول الله عزوجل«الشیطان سوّل لهم و املی لهم»و المسوّل الشیطان و المملی الله تعالی.

            یا کمیل اذکر قول الله تعالی لابلیس «واجلب علیهم بخیلک و رجلک و شارکهم فی الاموال والاولاد وعدهم و ما یعدهم الشیطان الّا غروراً»ان ابلیس لا تعد عن نفسه و انمّا یعد عن ربّه لیحملهم علی معصیته فیورطّهم.

            یا کمیل انه یأتی لک بلطف کیده فیأمرک بما یعلم انک قد الفت من طاعة لا تدعها فتحسب ان ذلک ملک کریم و انمّا هو شیطان رجیم فاذا اسکنت الیه و اطمأننت حملک علی العزائم المهلکه التی لا نجاة معها.

            یا کمیل ان له فخاخاً ینصبها فاحذران یوقعک فیها

            یا کمیل ان الارض مملوة من فخاخهم فلن ینجو منها الا من تشبث بنا و قد اعملک الله انه لن ینجو منها الا عباده و عباده الاولیائنا و هو قول الله عزوجل«ان عبادی لیس لک علیهم سلطان»و قوله عزوجل«انمّا سلطانه علی الذین یتولونه و الذین هم به مشرکون یا کمیل انج بولایتنا من ان یشرکک الشیطان فی مالک و ولدک کما امر.

            یا کمیل لا تغتر باقوام یصلّون فیطیلون و یصومون و یتداومون و یتصّدقون فیحسبون انهم موفّقون.

            یا کمیل اُقسم بالله لسمعت رسول الله صلی الله علیه و آله یقول ان الشیطان اذا حمل قوماً علی الفواحش مثل الزنا و شرب الخمر والربا و ما اشبه ذلک من الخنا و المأثم ثم حبّب الیهم العبادة الشدیده و الخشوع و الرکوع و الخضوع و السجود ثم حملهم علی ولایة الائمة الذین یدعون الی النار و یوم القیامه لا ینصرون

            ترجمه:امیر المؤمنینu  فرمودند ای کمیل هنگامیکه شیطان در سینه تو وسوسه می کند بگو پناه می برم به خدای قدرتمند از شر شیطان گمراه کنده و پناه می برم به محمد پسندیده از شر آنچه تقدیر و حکم می شود. و پناه می برم به خدای مردم از شر جن و انسانهای لبگی و صلوات بر پیغمبر و آل او می فرستم. کفایت می کند خداوند تو را از زحمات و آزار ابلیس و یاران او گر چه همگی مانند او می باشند.

            ای کمیل بدرستیکه برای آنها خدعه ها و نیرنگها- و جنجالها زیورها و وسایل فریبنده و وسوسه و القائهای باطل و لشکریان و سواران است که بر هر کسی به اندازه قدر و منزلتش در اطاعت و معصیت الهی قرار می گیرند تا به همان اندازه بر او غلبه کنند.

            ای کمیل دشمنی از آنان شدید تر نیست و شرری زننده ای بالاتر از آنها برای تو وجود ندارد آرزویشان این است که تو در فردای قیامت با انان در عذاب داخل شوی عذابی که از ایشان کم و کوباه نمی کردد و در آن جاودان خواهند بود.

            ای کمیل غضب خداوند تعالی فرا می گیرد هر کسی را که از ایشان دوری و احتراس نکند، بواسطه کمک از اسم خداوند و پیغمبرش و اسماء و اولیائش(ائمه علیهم السلام).

            ای کمیل بدرستیکه شیطان(شیاطین) تو را فریب می دهند(تو را به خودشان دعوت می کنند)پس اگر ایشانرا اجابت نکردی بوسیله خودت، ترا گول می زنند، باینکه خواسته ها و تمایلات منفی تو را، مثبت وزیبا، جلوه می دهند و امر و نهی بتو می کنند(امر به گناه و نهی از طاعت و عبادت)و سپس ظن و گمان تو را بخدا نیکو می دارند تا تو را امیدوار ساخته تا با این رجاء و امید کاذب تو را بگناه وادار کنند و حال آنکه جزای معصیت، آتش است.

            ای کمیل بخاطر بسپار فرمایش حق تعالی را که فرموده:شیطان انسانها را می فریبد و بازینتهای دروغین، گول می زند و مردم را بآرزوها وادار می کند. یا به تعبیر دیگر، خداوند، ایشان را مهلت می دهد.

            ای کمیل، یاد آور قول خدا را به ابلیس که فرمود:برو بر بندگان من با سواران و لشکریانت شبیخون بزن و در اموال و اولاد ایشان. شریک شو و وعده بده ایشانرا، که شیطان. وعده نمی دهد ایشان را مگر، وعده های فریبنده. بدرستیکه ابلیس از طرف خودش به مردم، وعده نمی دهد و بدرستی از جانب خدایش وعده می دهد تا ایشان را به گناه وادار سازد و در مهلکه بیندازد.

            ای کمیل بدرستیکه ابلیس به سمت تو می آید به مکر خیلی ظریف و دقیقی که(تو متوجه آن نشوی)پس تو را امر می کند به آن امور که می داند تو با آن امور عبادی عادت کرده ای و طوری تو را به عبادت می خواند که فکر می کنی فرشته ای بزرگوار می باشد که تو را امر می کند. اما آن نیست مگر شیطان رجیم. پس وقتیکه به آن اوامر ظاهراً پسندیده اعتماد کردی و آرام گرفتی تو را بر مهالک بزرگ که راه نجات در آن نیست وادار می کند. ای کمیل بدرستیکه برای شیطان، دامهایی است که تو را پاگیر کند پس بترس از اینکه در آن بیفتی.

            ای کمیل بدرستیکه زمین، پر از دامهای ایشان است. و هرگز کسی از این دامهای شیطانی نجات نمی یاید مگر اینکه به ما اهلبیت تمسک و تشبّث کند و خداوند تو را آگاه گردانیده به اینکه هرگز نجات نمی یابد از این دامها مگر بندگانش. واینها همان اولیاء و دوستان ما هستند واین معنای آیه قرآنی است بدرستیکه بندگان من تو را بر ایشان تسلطی نیست و قول خدا که فرمود بدرستیکه تسلط و سیطره شیطان بر آنانی است که او را دوست دارند و ولایتش را پذیرفته اند و اینان همان مشرکان هستند.

            ای کمیل به ولایت ما نجات پیدا کن از اینکه شیطان در مال و اولاد تو شریک شود آنطوری که امر شده است ای کمیل فریب آن گروهی که نماز می خوانند و نمازشان طولانی می کنند و روزه می گیرند و دوام بر این روزه داردند و صدقه می دهند و گمان می کنند که توفیقاتشان زیاد شده است مخور.

            ای کمیل قسم به خدا می خورم که از پیامبرش صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود:بدرستیکه شیطان عده ای بر اعمال زشت مثل زنا و شراب خواری و ربا خواری و اینگونه اعمال و از گناهان و زشتی ها وادار می کند سپس عبادات زیاد و خشوع و خضوع و رکوع و سجود را در نزد اینان محبوب می دارد و بعد از آن ایشان را تابع خلفاء و امامان جور و باطل می گرداند که جز به سوی عذاب و آتش الهی راه دیگری نخواهند رفت و نجات و نصرتی برایشان در قیامت نخواهد بود.

            قرآن کریم هم در این باب چنین فرموده:ان الذین ارتدوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن لهم الهدی الشیطان سوّل لهم و املی لهم.

            ترجمه:بدرستیکه آنانی که به گذشته گمراه خود بر می گردند بعد از روشن شده حق و هدایت یافتن، نیست این ارتداد و برگشت، مگر به تسویل و املاء شیطان. یعنی شیطان ترسیم غلط و تصویر گول زننده ای به ایشان داد و ایشان را با تزئینات فریفت و در نتیجه به آرزوهای پوچ، ایشان را امیدوار ساخت.



نویسنده : سائل » ساعت 12:10 صبح روز پنج شنبه 87 خرداد 30


«چاره وسواس»

الف) مداومت بر ذکر و قرائت قرآن خصوصاً ذکر لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و ذکر صلوات و بسم الله الرحمن الرحیم بسیار مؤثر است. استعاذه بالله که اشاره شد و در اول هر کاری اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. گفتن که در آیه شریفه آمده:فاستعذ بالله و قرائت قرآن عموماً و بالخصوص معوذّتین در روایات اهل بیت علیهم السلام تأکید شده است.

ب) در وقتیکه القائات شیطانی را احساس می کند که با مبانی و منطق شرع مقدس نمی خواند مخالفت کند، اگر چه در ابتداء از آن کار دل چرکین است و باصطلاح دلچسب او نیست زیرا امام صادقu  فرمود: اگر به وسواس و القائات او، گوش کنی و اطاعت کنی یعنی ترتیب اثر دهی، او را برگُرده خود، سوار کرده ای و دیگر از آن خلاصی نخواهی یافت. سپس فرمود که ابلیس خبیث را عادت نده که بر تو حکم کند و تو او را اجابت کنی بلکه با مخالفت اوامر او، ابلیس را از خود مأیوس کن تا از تو فاصله بگیرد.

ج) اذان گفتن که در حدیث آمده:اذا تولعت بکم الغول فاذّنوا...

ترجمه:هر زمان که شیطان بشما طمع کند و قصد شما را باذیت داشته باشد، پس اذان بگویید.

            در حدیث آمده:وقتیکه نماز گذار بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم (بطور آهسته) ولو در نماز جهریه، بعدد هر موئی که در بدنش است، عبادت یکسال برای او نوشته می شود.

12) غَرّه و غرور

13) خدعه ومکر

14) تسویل و املاء

            قرآن: سوره نساء آیه 120 و ما یعدهم الشیطان الّا غرورا

            ترجمه:وعده نمی دهد شیطان، مردم را مگر به فریب و دروغ.

در حدیث امام صادقu  آمده:000 و اعتبر بما فعل بنفسه من الاغواء والاغترار والاستکبار حیث غرّه واعجبه عملُه و عبادته و بصیرته و رأیه و جرأته علیه قد اورثه علمه و معرفته و استدلاله بعقله(بمعقوله)اللعنة علیه الی الابد. فما ظنک بنصحه و دعوته غیره؟ فاعتصم بحبل الله الاوثق و هوالالتجاء الی الله و الاضطرار بصحة الافتقار الی الله فی کل نفس و لا یغرّنک تزئینه للطاعة علیک، فانه یفتح لک تسعة و تسعین باباً من الخیر لیظفر بک عند تمام المأة فقابِلْه بالخلاف و صَدِّ عن سبیله و المضادّة باستهوائه(باهوائه).

            ترجمه:عبرت و پند بگیر به آنچه که شیطان بخودش کرد از گمراهی و فریب و بزرگ بینی، از آنجا که به عمل و عبادت  و آگاهی خودش فریفته شد و فکر و اندیشه خودش را درست پنداشت و بر حق تعالی، گستاخی نمود. و علم و شناخت و دلیل و قیاس او بعقل ناقصش، موجب این شد که مورد لعنت خدا قرار گفت تا ابد. حال بیندیش که چگونه می تواند دیگران را نصیحت و دعوت به حق کند؟ پس به ریسمان محکم خدا، چنگ بزن و آن در سایه پناهندگی بحق تعالی و بدرک درست از فقر و احتیاج انسان نسبت به خودش می باشد تا ضرورت وابستگی بخداوند را در هر نفسی بداند و گول شیطان را نخورد ولو در صورتهایِ ظاهرِ اطاعت وعبادت، زیرا که او نود نه باب خیر را برای تو (عبد)باز می کند، تا اعتماد تو را جلب کند، سپس در صدمین دروازه تو را مغلوب می سازد و به تباهی می کشاند. پس مبارزه کن با او، به مخافت با دعوت او، هر چند بظاهر درست باشد. همچنین تذکر باین نکته لازم است که شما به ظاهر اعمال و عبادات کسانیکه صید شیطان واقع شده اند و شیطان حقیقت اطاعت و روح عبادت را از ایشان گرفته فریفته نشوید که خود فریفته شیطان شده و مغرور به غرة شیطانی شده است. چنانچه مولا امیر المؤمنینu  فرمود: یا کمیل لا تغتّر باقوامٍ یصلّون فیطلون و یصومون و یتداومون و یتصدّقون فیحسبون انهم موّفقون. ترجمه:ای کمیل فریب آنهایی را که نماز طولانی می خوانند و روزه مستمر می گیرند و صدقات می دهند و گمان دارند که موفق به اعمال خیر شده اند، نخور.

            امام صادقu  به یونس فرمود:لا تغرّنک صلاتهم و صیامهم و000 حُمُرٌ مستنفرة000ترجمه:ایی یونس 000فریب نماز و روزه ایشان را نخور!زیرا ایشان مانند الاغهای رمنده و سر در گم می باشند.

            قال امیرالمؤمنینu  یا کمیل اقسم بالله و سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله یقول:ان الشیطان اذا حمل قوماً علی الفواحش مثل الزنا و شرب الخمر و الربا و ما اشبه ذلک من الخناء و المأثم، ثم حبّب الیهم العبادة الشدیده و الخشوع  الرکوع و الخضوع والسجود ثم حَمَلَهم علی ولایة الائمة الذین یدعون الی النار و یوم القیمه لا ینصرون.

            ترجمه:ای کمیل بخدا قسم که از رسول اکرم صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود:بدرستیکه شیطان گروهی را به کارهای زشت و گناه، مثل شراب خواری و ربا خواری و امثال این ها از گناهها و زشتیها، وادار می کند سپس عبادتهای زیاد و خشوع و خضوع در نماز و...  را در نزد ایشان محبوب می کند. در نهایت آنها را به اطاعت و محبّتِ پیشوایان جور و باطل، سوق می کند و آنها، ایشان را به آتش می کشانند و روز قیامت، هرگز یاری نخواهند شد و در عذاب می مانند.

            ثم قالu  یا کمیل ان لهم خدعاً و شقاشق و زخارف و وساوس و خیلاء علی کل احد قدر منزلته فی الطاعة ‌و المعصیة فبحسب ذلک یستولون علیه بالغلبه.

            ترجمه:ای کمیل بدرستیکه برای شیاطین خدعه و نیرنگها و تهدیدها و تزئینها و خود بینها و وسوسه ها و عجب و تکبرها هست و برای هر گروهی به اندازه درجه ایمانی آنها و گناه و ثواب، ایشان، نقشه و طراحی می کند و بدرستی آن گروه، باین گونه امور بر ایشان غلبه می کنند.

            یا کمیل انهم یخدعوک بانفسهم فاذا لم تُجبهم مکروا بک و بنفسک بتحسینهم الیک شهواتک و اعطائک امانّیک و ارادتک فیسوّلون لک و یَنْسوک و ینهویک و یأمرونک و یحسنون ظنک بالله عزوجل حتی ترجوه فتغتّر بذلک فتعصیه و جزاء العاصی لظی.

            ترجمه:ای کمیل. ابتدا شیاطینی تو را با خودشان، فریب می دهند و خدعه می کنند پس اگر دعوت ایشان را نپذیرفتی، مکر و نیرنگ دیگری میزنند و با خودت تو را، فریب می دهند، باینکه شهوترانی و خواهشهای نفسانی تو را، نیکو جلوه می دهند و ترا توجیه می کنند در اینکه خواسته های تو خوب است، سپس ترا بگونه ای گول می زنند و ترا به وادی نسیان می کشانند(فراموشی از خدا، فراموشی از گناهانت)و ترا، امر و نهی می کنند طبق خواست خودشان سپس ترا با به حسن ظن بخدا می خوانند تا بتو جرأت در گناه دهند و امیدوار بخدا میکنند تا گول خورده و بی مهابا گناه و مقصیت خدا کنی. (گرچه حسن ظن و رجاء بالله فی نفسه مطلوب و خوب است ولکن شیاطین از این وادی استفاده کرده تا ترا به انحراف و عصیان بکشانند)و جزای عاصی و گنهکار عذاب و آتش است.

            یا کمیل:احفظ قول الله عزوجل:الشیطان سوّل لهم و املی لهم(المسوّل الشیطان)یا کمیل انّه یأتی لک بلطف کیده فیامرک بما یعلم انک قد الّفت من طاعة لاتدعها فتحسب ان ذلک ملک کریم و انّما هو شیطان رجیم. فاذا اسکنت الیه و اطمأننت، حملک علی العزائم المهلکه الّتی لا نجاة معها.

            ترجمه:ای کمیل، یاد آور باش، کلام خدا را که فرموده:شیطان گمراه کرد ایشان را و زینت داد و بآرزوها واداشت. ای کمیل، شیطان باظرافت خاصی، سراغ تو می آید و ترا امر می کند به کارهایی که می داند تو بآنها عادت کرده ای و به عباداتی که چنان بآنها وابسته ای که آنها را رها نمی کنی و در این هنگام گمان می کنی که او فرشته ای کریم است که ترا بطاعت و عبادت می خواند و حال آنکه او شیطان دور شده ای است، پس وقتی که اطمینان پیدا کردی و با او سازش کردی و ساختی، ترا به گناههای بزرگ هلاک کننده ای وادار می کند که دیگر راه نجاتی برای تو نمی ماند.



نویسنده : سائل » ساعت 12:8 صبح روز پنج شنبه 87 خرداد 30