سفارش تبلیغ
صبا ویژن


طریقه مقابله با شیطان - راه حق


درباره نویسنده
طریقه مقابله با شیطان - راه حق
سائل
بسم الله الرحمن الرحیم با مدد خداوندو اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام این وبلاگ را ؛راه اندازی کردم تا شاید بتواند عقیده ای را تقویت نمابد. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر یاعلی
تماس با نویسنده


عناوین وبلاگ
کلام اول
مقدمه
فرق بین شیطان وابلیس
وجه تسمیه و نامگذاری ابلیس
معرفی شیطان در قرآن
سر طرد و رجم شیطان
درس و عبرت
حدود اقتدار وامکانات شیطان
شیطان در کالبد آدم
ترس ابلیس
آشنایی با شگردهای شیطان
یاد دادن لواط
یاد دادن مساحقه
ساختن خمر وشراب مسکر و خوردن آنها
قمار دست آورد شیطان
وعده فقر
تصرف در امور و تغییر در خلقت
وعده های دروغین
القاء عدوات و دشمنی
یکی از اقدامات مهم وخطرناک شیطان
تفرقه و اختلاف
احاطه بنی آدم ومحاصره او
کیفیت تسلط شیطان
عملکرو و شگردشیطان
چاره و وسواس
امانی(وعده و عید )
مصائد و شبّاک
رصد
مقنصه
انساء
حبائل
زینت دادن اعمال مردم در نزد ایشان
طریقه مقابله با شیطان
اشاره به چند خصلت که به ابلیس داده شده
قرآن ، احراز و ادعیه مجرّب (برای دوری شیطان)
حب الدنیا و شیطان
معرفی ابلیس به زبان خود
دعای مهم و آموزنده
محل سکونت ابلیس وشیاطین
آهن زینت شیاطین و جن
اینگونه شیطان بیچاره میشود
فریاد ابلیس
ابزار و سلاح شیطان
توضیح و تشریح
افراط در حب النساء و شیطان
خصایص شیطان و نشانهای فرزند زنا زاده
ماجرای انبیاء و ابلیس
حضرت نوح علیه السلام و ابلیس
حضرت ابراهیم علیه السلام و ابلیس
حضرت عیسی علیه السلام و ابلیس
زمین قم و ابلیس
خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله وسلم و ابلیس
ماجرای امیر المومنین علیه السلام و ابلیس
حب مولا علی علیه السلام و ابلیس
حکایت ابیض (از طرف ابلیس) و ذی الکفل
یاصاحب الزمان
حزن یا القاآت شیطانی ؟!
احادیثی از حزن مطلوب
حزن نامطلوب
منشا حزن وغم در احادیث اهل بیت علیهم السلام
علت حزن وغم مومنین
شیطان و اشخاص ظلمانی
حکایتی عجیب از شیطان
ابلیس و عاشورا


لینک دوستان
دوست ندارمت دگر چه ایهام لطیفی است
ایلیا
وبلاگ تولی وتبری
حسینه اهلبیت
دختران با حجاب
سایت پخش شیعه
سایت روز وصال
مرکزجهانی اطلاع رسانی آل بیت
سایت خبری سلام شیعه
انوار
جهان ارتباطات
::::::پاتوق بچه مثبت ها::::::
مسلمان ایرانی
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

لوگوی وبلاگ
طریقه مقابله با شیطان - راه حق


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :265641
بازدید امروز : 19
 RSS 

   9)ازدواج:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:ما من شابٍ تزوّج فی حداثة سنّه الا عجّ شیطانه یا ویله عَصَمَ منّی ثلثی دینه فلیتق الله العبد فی الثلث الباقی. (مستدرک الوسایل)

ترجمه:هر جوانی که در اوان جوانی، ازدواج کند، شیطانش فریاد می زند:ای وای دو سوّم دینش را از من حفظ کرد. پس باید در حفظ ثلث باقی، بنده جوان بخدا پناه برد و تقوی پیشه کند. که روایات در این موضوع، بسیار می باشد.

     10)  تلقین میت:

قال الصادقu  :ما من احد یحضره الموت الّا و کلّ به ابلیس من شیطانه ان یأمره بالکفر و یشککه فی دینه حتی تخرج نفسه فمن کان مؤمناً لم یقدر علیه فاذا حضرتم موتاکم فلقّنوهم شهادة ان لا اله الا الله و ان محمداً رسوله(صلی الله علیه و آله و سلم)(و انّ علیّاً ولیّه و حجّته) حتی یموت.

ترجمه: هز کسی را که زمان مرگش فرا رسد، ابلیس به شیطان مأمورش، می گوید که او را امر کن به کفر و شک در اعتقادات دین او بیانداز تا روح از بدنش(با اینحال کفر و شرک)خارج شود پس کسی که مؤمن باشد، شیطان قادر به اضلال و اغواء او نمی باشد. پس زمانیکه بالای سر مردگانتان، حاضر شدید، ایشان راتلقین به شهادات (توحید، رسالت و ولایت)کنید.

     11)  در بعضی احادیث آمده که، آب نوشاندن بمحتضر، موجب حفظ او از تسلط شیطان در اغواء و انحراف آن شخص می شود. زیرا تشنگی در لحظه جان کندن، بحدّی شدید است که ممکن است، با رائه شیطان، آب گوارا و شرط اینکه اگر بخواهی این آب را بنوشی باید اقرار به شهادات حق نکنی، موجب هلاکت و کفر شخص محتضر شود(نعوذ بالله)

     12)   در خصوص حفظ از وساوس شیطان در نماز، خواندن این ذکر قبل از ورود در نماز بسیار مؤثر است:رَبِّ اَعُوذُبِکَ مِنْ هَمَزات الشیاطین و اَعُوذُبِکَ رَبِّ اَنْ یَحْضَرُوُنِ رَبِّ اسئلُک حَولاً مِن حَوْلِک و قُوَّةً من قُوَّتِک و تأییدً مِن تأییدک حتی لا اَری غَیرَک و لا اُشاهِدَ سِواکَ.

ترجمه:خدای من، پناه می برم بتو از همزات و القائات شیطان ها و پناه می برم بتو ای خدایِ من از اینکه، پیش من حاضر شوند. ای خدا از تو می خواهم نیروئی از نیروهایت(در ترک گناه) و توانی از قدرتهایت(در آوردن واجبات) و کمک و تأییدی از تأییدات خود تا اینکه نبینم غیر از تو را و مشاهده ننمایم جز تو را. (شهود در توحید)



نویسنده : سائل » ساعت 1:5 عصر روز پنج شنبه 87 تیر 27


3) اذکاری که شیاطین را دور می کنند:

الف) اذکاری که شیطان را دور می کند:(قطره ص 57 از مجموعه شهیدان) عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم :قال انّ الشیطان اثنان شیطان الجن بلا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و شیطان الانس یُبعد بالصلوه علی النبی صلی الله علیه و آله...  ترجمه:بدرستیکه دو صنف شیطان  هست شیطان جن که با ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم دور می شود و شیطان انسی که با صلوات دور می شود قال امیرالمؤمنینu  یا کمیل اذ اوسوس الشیطان فی صدرک فقل اعوذ بالله القوّی من الشیطان الغوّی و اعوذ بمحمد الرضی من شرّ ما قُدِّر و قُضِی و اعوذ بِاِله الناس من شرّ الجِنَّةِ و الناس اجمعین و صلی الله علی محمد و آله و سلم. تکفی مؤنة ابلیس و الشیاطین معه ولو انّهم کلّهم ابالسة مِثله. ترجمه:ای کمیل زمانیکه شیطان در سینه تو وسوسه(القاء افکار و نیّات بد)می کند بگو:پناه می برم بخدای قوّی و نیرومند از خطرات شیطان گمراه کننده و پناه می برم به حضرت محمد مرضی، از شرّ آنچه که مقدّر شده است، و پناه می برم به خدای مردم از شرّ جن و انس اجمعین و صلوات و درود خداوند بر محمد و آل او باد. که در اینصورت از زحمات و خطرات ابلیس و شیاطینش در امان می شوی گرچه همگی مثل ابلیس هستند.

       انوار النعمانیه ص189 قال ابوجعفرu  :ان الشیطان اذا سمع منادیا ینادی یا محّمدُ یا علیُّ ذاب کما یذوب الرصاص حتی اذا سمع منادیا ینادی اسم عدُوٍّ مِن اعدائنا اهْتَزَّ و اختال. ترجمه:بدرستیکه چون شیطان می شنود که بنده ای می گوید ای محّمد و ای علیّ(از ایشان کمک بجوید)آب و ذوب می شود همچون مس گداخته. و آن زمان که می شنود که شخصی، نام دشمنی از دشمنان ما را می برد و از آنها کمک می جوید، به هیجان و شور می آید و مغرور و خوشحال می شود.

            ب) ذکر باعتبار زمان حضور شیطان:روی جابر عن ابی جعفرu  قال اِنّ ابلیسَ انّما یَبثُّ جُنودَ اللّیلِ مِنْ حینِ تَغیبُ الشّمسُ اِلی مَغیبِ الشَفَقِ وَ یُبثُّ جُنود النّهارِ مِنْ حین یَطْلَعُ الْفَجرُ اِلی مَطْلَعِ الشّمسِ و ذَکَرَ اَنَّ نَبی الله کان یَقوُلُ اَکثِروا ذِکْرَ الله عزوّجل فی هاتینِ السّاعَتَینِ و تَعَوَّذوا بالله عزوجل مِنْ شَرِّ اِبْلیسَ و جُنوُدِه وَ عوِّذوا صِغارَکُمْ فِی هاتین السّاعتین فاِنَّهما سَاعتا غَفْلَةٍ.

            ترجمه:شیطان لشکریان خود رادر دو شیفت شب و روز، پراکنده می کند تا مردم را به غفلت و گناه وادار کنند لذا در این دو وقت بخدای عزوجل پناه ببرید از شر ابلیس و جنودش و فرزندان خود را در این دو ساعت بخدا پناه دهید زیرا وقت غفلت است.

            ج) ذکر باعتبار مکان حضور شیطان:

            بازار، بیت الخلاء، خلوت اجنبی 

 (من لا یحضره الفقیه)باب السوق قال امیر المؤمنینu  :جاءَ اَعرابیٌّ مِنْ بَنی عامرٍ الیَ النَبِی صلی الله علیه و آله و سلم فَسَألهُ عَنْ شرِّ بِقاعِ الأرضِ و خیر بِقاعِ الأرضِ فقالَ لَه رسول الله شرّ بِقاعِ الأرضِ الْاسْواقِ و هی مَیدانُ ابلیسَ یَغْد و بِرایتِه و یَضَعُ کُرْسیَّهُ و یُبثُّ ذرِّیتَّهُ فبیْنَ مُطفَّفٍ فی قَفیز اَوْ طائشٍ فی میزانٍ اَوْ سارِقٍ فی ذَرْعٍ اَوْ کاذبٍ فی سِلْعَةٍ فَیقُول عَلَیکم بِرَجُلٍ ماتَ اَبوُهُ و اَبوُکُمْ حَیٌّ فلایزالُ مع ذلِکَ اَوَّلَ داخِل و آخِر خارجٍ ثمَّ قال و خَیْرُ البقاعِ المساجِدَ وَ اَحَبَّهمْ اِلی الله عزوجل اوَّلُهُم دُخُولاً و آخِرهُم خروجاً مِنها

ترجمه: امیرالمؤمنین فرمود:مدی اعرابی از بنی عامر خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و سوأل کرد از بدترین مکانهای زمین و بهترین آنها. فرمود:بدترین مکانهای زمین، بازارها هستند که میدان و محلّ جولان ابلیس است که با پرچم خود هر صبح بآنجا می آید و تخت فرماندهی خود را(که اغواء و اضلال خلائق است)در بازار قرار می دهد و لشکریان و اولاد خود را  دربین مردم، پخش می کند با اینکه عده ای را به کم فروشی در کالا یا در تخلف در وزن آنها در ترازو یا دزدی و دروغ در بیان جنس مورد بیع یا پخش اکاذیب دیگر، وادار کنند و سبب فساد و تباهی در اقتصاد شوند. این شیاطین اول کسانی هستند که به بازار می آیند و آخرین هستند که بیرون می روند. و سپس فرمود که بهترین اماکن روی زمین مساجد هستند که پیش خدا از همه جا محبوبترند.

از بعضی احادیث، فهمیده می شود که در بیت الخلاء، شیاطین آزار و تصرّفاتی در عقل و حافظه انسان وارد می سازد، لذا با دستوراتی ما را از گزند و آفات آنها، هشدار داده و گوشزد نموده اند. با ذکر اعوذ بالله من الشیطان الرجیم به این حمل وارد شویم. یا اورادی مانند آن که در کتب مربوطه باحکام تخلیه آمده است. نکته دیگر پوشاندن سر می باشد که، سبب حفظ از نفوذ شیاطین در مغز و عقل انسان می شود. احکام دیگری مثل صحبت نکردن-نخوردن و ننوشیدن غذا و آب در آن محلّ و عمل و نکات دیگری که در جای خود، بآن اشاره شده است.

امّا مکان خلوت با اجنبی هم، از مواردی است که، شیاطینی فعالیت کرده و سبب ارتکاب معاصی می شوند. مثل حدیثی که نقل شده ابلیس به حضرت نوحu گفت که بپرهیز در جایی که تو با زن اجنبی، خلوت کنی که من سوّمی شما خواهم بود تا شما را بحرام، به هم نزدیک نمایم که برای اهل مراقبت، این نکته لازم به تذکر استکه، در جائیکه، احتمال وسوسه شیطان و افتادن به گناه می باشد، وارد نشویم و با این احتیاط، راه تسلّط شیطان و نفس را بر خود ببندیم؛ وگرنه ممکن است که مبتلا شویم به امتحان سختی که، همچون یوسف صدیقu و یا ابن سیرین ها، توانستند، جان سالم از آن بدر ببرند و افراد زیادی، در همچون امتحانی، مردود و مغلوب گشتند.

       4) خوردنیهایی که تأثیر در دوری از شیطان دارد:

انار، سفرجل

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:ما من احدٍ اَکَلَ رُمّانةً اِلّا مَرِضَ شیطانُه اَرْبَعین یوماً ترجمه:نیست کسی که انار بخورد مگر اینکه چهل روز شیطان خود را مریض نموده است.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:الرّمان سَیّدُ الفاکهة وَ من اکل رُمّانةً اَغْضَبَ شیطانُه اَربَعین یوماً. ترجمه:انار آقای میوهاست و کسی که انار بخورد شیطانش را چهل صبح خشمگین نموده است. (بحار الانوار ج63)

قال الرضاu  :عن آبائه عن علیu  قال دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یوماً و فی یده سفرجله فجعل یأکل و یطعمنی و یقول کُلْ یا علی فانّها هدیة الجبّار  الیّ و الیک قال فوجدت فیها کل لذّة فقال لی یا علی من اکل السفرجل ثلاتة ایام علی الریق صفا ذهنه و امتلأ جوفه حلماً و علماً و رقی من کید ابلیس.

ترجمه:امام رضاu  از پدران بزرگوارش از امیر المؤمنینu  روایت فرمودند که فرمودند روزی بر رسول خدا وارد شدم در دست او گلابی بود ایشان گلابی را خورد و به من خوراند و فرمود بخور یا علی گلابی هدیه خداوند برای من و توست من در آن همه لذت را یافتم پس فرمود یا علی کس که سه روز ناشتا گلابی بخورد ذهنش پاک می شود و دلش از صبر و علم پر می شود و از حیله شیطان و لشکرش حفظ می شود. (سفرجل به معنای بِهْ هم آمده است)

       5) صدقه:

تحف العقول ص308 امام باقرu  :الا انبئکم بشیء اذا فعلتموه یبعد السلطان و الشیطان منکم. فقال ابوحمزه بلی اخبرنا به حتی نفعله فقالu  :علیکم باصدقه فبکّروا بها فانّها تسودّ وجه ابلیس و تکسر شرّه السلطان الظالم عنکم فی یومکم ذلک و علیکم بالحبّ فی الله و التودّد و الموازره علی العمل الصالح فانه یقطع دابرهما و الحوّا فی الاستغفار فانّه ممحاة للذنوب.

آیا شما را آگاه نکنم به چیزی که چون بکار بندید، سلطان و شیطان از شما دور شوند، ابوحمزه گفت آری بما خبرش ده تا بکارش بندیم، فرمود بر شما باد بصدقه دادن در بامداد که روی ابلیس را سیاه کند و شر سلطان ظالم را در آن روز از شما دور کند و بر شما باد بدوستی در راه خدا و مهر ورزی و کمک بهم برای کار خوب زیرا که آن ریشه هر دو را قطع کند و در طلب آمرزش اصرار کنید که موجب محو گناهان گردد.

    6,7) زیارة الاخوان و ذکر فضایل اهل بیت:

کافی عن ابن المعّری کان سمعت ابا الحسنu  یقول:لیس شیء انکی لابلیس و جنوده من زیارة الاخوان فی الله بعضهم لبعض و قال و ان المؤمنین یلتقیان فیذکر ان الله ثم یذکر ان فضلنا اهل البیت فلا یبقی علی وجه ابلیس مضغة لحم الّا تخددّ حتّی ان روحه لستغیث من شدّة ما تجد من الالم فتحس ملائکة السماء و خزان الجنان فیلعنونه حتی لا یبقی ملک مقرب الا لعنه فیقع خاسئاً حسیرا مدحورا.

فرمود: نیست چیزی کشنده تر برای ابلیس و لشکریانش از زیارت برادران دینی برای خدا که همدیگر را ملاقات کنند و فرمود بدرستیکه اهل ایمان یکدیگر را ملاقات می کنند و خدا را یاد آور می شوند سپس فضایل ما اهلبیت را به یکدیگر متذکر می شوند پس نمی ماند بر صورت ابلیس قطعه گوشتی الا اینکه می کند آنرا تا آنجا که روح ابلیس از شدت درد و ناراحتی استغاثه می کند پس ملائکه آسمان و خازنین بهشت آنرا می شنوند پس او را لعنت می کنند تا آنجا که همه ملائک مقرب او را لعنت می کنند پس ابلیس وامانده و خوار، شکست خورده و رانده می گردد.

       8)الطاف و اکرام مؤمن:

کافی قال الامام الصادقu  :باسحاق بن عمار:اَحْسِن یا اسحاق الی اولیائی ما استطعت فما احسن مؤمن الی مؤمن و لا اعانه الّا خمش وجه ابلیس و قرّح قلبه:ترجمه:ای اسحاق تا می توانی به دوستان ما خوبی و نیکی کن چو وقتی مؤمنی به برادر مؤمنش، احسان و نیکی کند، صورت ابلیس را مجروح و قلب او را جریحه دار می کند.

    



نویسنده : سائل » ساعت 1:4 عصر روز پنج شنبه 87 تیر 27


لازم است که در مقابل چنین دشمنی و چنین حربه ای که، انسانها را به خطر عظیم و هلاکت می اندازد براه چاره هائی که در کلام اهل بیت علیهم السلام ارائه شده، آشنا شویم.

1) مراقبت از قلب، که القاآت و وسواس شیاطینی بآن وارد نشود. همانطور که در حدیثی آمده که از حضرت امیرالمؤمنینu  سؤال کردند:بِمَ نلتَ ما نلت یا امیر المؤمنین؟ قالu  :بالقعود علی باب القلب. یعنی چگونه باین مقامات عالیه رسیدی یا امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود:به نشستن درِ خانه قلب که همان مراقبت است. در حدیث نبوی آمده که فرموندصلی الله علیه و آله وسلم لو لا تکثیر فی کلامکم و تمریج  فی قلوبکم لرأیتم ما اری و لسمعتم ما اسمع. ترجمه:رسول اکرم r فرمودند :اگر نبود اینکه زیاد صحبت می کنید و اینکه در دل و قلب  شما، رفت و آمدهای باطل می شود، هر آینه انچه من می بینم، شما هم می دیدید و انچه من از(امور باطن و ملکوت)می شنوم، شما هم می شنیدید.

خلاصه: امر مراقبت، خصوصاً برای سالکینِ طریقِ معنی و طالبین کمالات معنوی و روحی، بسیار مهم و خطیر است کما اینکه در حدیث آمده:قال امیرالمؤمنینu  ان الشیاطین لیجتمعون علی القلب کما یجتمع الذباب علی القرحه فان لم یذبّ وقع الفساد. ترجمه:بدرستیکه شیاطینی دور قلب انسان جمع می شوند، برای وسوسه و القاء باطل، کما اینکه مگسها دور زخم و دمل جمع می شوند که اگر جلوگیری نشود، فساد و تباهی صورت می گیرد(با تسلط شیاطین بر قلب و اراده انسان)

2) مداومت بر ذکر خدا: همانطور که، از آیات کریمه و روایات، ظاهر میشود، اهمیت ذکر و تداوم بر ذکر الهی از اهمیت منحصر بفردی، برخوردار است. بتعبیر دیگر، شیاطینی در مواقع غفلت، او را صید می کنند. کما اینکه در روایت آمده که حتی حیوانات هم وقتی از ذکر خدا، غافل می شوند دچار بلا و یا صید صیادین، قرار می گیرند. در رابطه با بحث دو قسم ذکر داریم یک بحث ذکر هست که از آیات و روایات کریمه، مستفاد می شود که بهترین وسیله کمالات انسانی و قرب بحق تعالی است که خود نیازمند مباحثی وسیع و پر حجم می باشد که، مجال این کتاب نیست. ویک بحث ذکر در مقابل غفلت می باشد که بعنوان مبارزه با شیطان مطرح است و ما، بقدر وسع و توان متعرض آن خواهیم شد.

از آنجائیکه قلب، پر ارزشترین عضو وجودی، انسان است و رسیدن به همه کمالات و مقام انسان کامل در سایه تربیت و تزکیه، قلب است. شیاطین، هجومشان و تخریبشان، در نهایت در قلب انسان است. لذا به بیان نکته هایی در این مورد، اشاره می کنیم:بیان اینکه، قلب حرم الهی و بیت الله و عرش الرحمان است، گذشت و اینجا عرضه می داریم که قلب حالاتی دارد که شناخت این حالات، لازم است. در روایتی امام صادقu می فرماید اعراب القلوب علی اربعة انواع رفع و فتح و خفض و وقف فرفع القلب فی ذکر الله تعالی و فتح القلب فی الرضا عن الله تعالی و خفض القلب فی الاشتغال بغیر الله و وقف القلب فی الغفله عن الله سبحانه. الا تری ان العبد اذا اذکر الله تعالی بالتعظیم خالصاً ارتفع کل حجاب کان بینه و بین الله تعالی..  

ترجمه: حالات و حرکات قلب بر چهار نوع است. رفع و فتح وخفض(کسره)و وقف(سکون). پس رفع قلب در ذکر خدای تعالی است و فتح قلب در راضی بودن از خداوند و خفض قلب در مشغول شدن به غیر خدا است و وقف و سکون قلب در غفلت از خداست. آیا نمی بینی که وقتی انسان، با اخلاص، یاد عظمت خدا می کند. تمامی حجابها و پرده های قلب او برداشته می شود.

بعد از آن می گوییم که قلب سلیم، زمانی حاصل می شود که قلب منیب شود، یعنی از حالات خفض و سکون، بیرون آمده-غفلت را کنار بگذارد و در آن انوار الهی، متجلی شود و حالت برگشت و انابه بسوی حق تعالی و اولیاء گرامش، پیدا کند، امّا قلب سلیم که بعبارتی، سرمایه کمال انسانی و انسان کامل است، در قرآن بعنوان سرمایه تشیع و زیر بنای شیعه گری آمده که می فرماید:و انّ من شیعته لابراهیم اذ جاء ربّه بقلب سلیم و در آخرت هم سرمایه فلاح و رستگاری است و متاع بازار آخرت، همین قلب سلیم است که خداوند مشتری آن است در آنجا که می فرماید:یوم لا ینفع مال و لا بنون اِلّا من اتی الله بقلب سلیم. اینک ببینیم که قلب سلیم، قلب سالم از کفر و شرک و نفاق است و در قبول توحید و نبوت و ولایت سلم و منقاد است؛ و در مقام اخلاق، قلب سلیم، قلب سالم از رذائل اخلاقی مثل حسد، کبر، کینه، حرص و طمع، بخل و. . .  می باشد؛ و در مقام عمل، قلب سلیم، قلبی استکه، انگیزه عمل را از آفات، حفظ کند مثل خلوص در عمل که از نیت خالص سرچشمه می گیرد تا آفت ریاء و عجب و امثال آنرا، می زداید.

سلم در اعتقاد، با تفکر و تعقل حاصل می شود و سلم در اخلاق با مراقبت و تزکیه حاصل می شود و از سلم در عقل و روح ونفس، تقوی حاصل می شود.  

آیات قرآنی، دلالت بر این دارد که، راز فلاحت و رستگاری، ذکر خداست آنجا که فرموده:یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله، ذکر کثیراً لعلکم تفلحون. ترجمه:ای کسانیکه ایمان آورید خدای تعالی را بیاد داشته باشید و ذکر او بسیار کنید تا رستگار شوید.

از طرف دیگر در مذمّت غفلت و غافلین فرموده:

اولئک کالانعام بل هم اضلّ، اولئک هم الغافلون:کسانیکه چشم دارند و نمیبینند و گوش دارند و نمی شنوند و دل دارند و تفکر ندارند، ایشان همچون حیوانات هستند بلکه پست تر و گمراه تر، ایشان همان غافلانند.

عوالم عن العسکریu  :عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:قال نعوذ بالله من الشیطان الرجیم فانّ من تعوذّ بالله منه اعاذه الله... . ترجمه:پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم فرمود:ما پناه می بریم به خدا از شیطان رانده شده پس بدرستیکه هر کس بخدا پناهنده شود از دست شیطان، خداوند او را پناه می دهد و از شر شیطان حفظش کند.



نویسنده : سائل » ساعت 1:3 عصر روز پنج شنبه 87 تیر 27